"men toza edim"
deb aytsa, unga ishonmaslik kerak" NewsUz. "Bir
muddat siyosatga aralashib, keyin chetga chiqqan odam "men toza edim"
deb aytsa, unga ishonmaslik kerak". Bu 1990-yillar o‘rtalarida bir
necha yil davomida O'zbekiston prezidentinig matbuot kotibi vazifasini
bajargan yozuvchi Murod Muhammad Do‘stning iqrori. Bir zamonlar saroy
ijodkori bo‘lgan adibning oshkora mulohazalari e'tibor tortadi.
O'zbekiston
ziyolilarining nashri bo‘lgan "Tafakkur" jurnalining 2008 yil 1-sonida
yozuvchi Murod Muhammad Do‘st bilan suhbat chop etildi. Mazkur muloqot
o‘zbek matbuotiga xos bo‘lmagan erkin ruhi bilan diqqatni jalb etadi.
Quyida prezident Islom Karimovning xos ijodkorlaridan biri bo‘lgan
adibning adabiyot va siyosat munosabatlari, jamiyatdagi ma'naviy
tanazzul xususidagi ayrim fikrlarini o‘qishingiz mumkin. Tarixda
qoladigan mingdan, yo‘q, milyondan bitta bo‘ladi. Ijod kishisi o‘ziga
eng yorug‘ narsalarni, deylik, chaqmoqni, yashinni, vulqonni taxallus
qilib olishi, o‘nlab, hattoki yuzlab kitob yozishi mumkin, lekin
xudoning nazari tushmasa - hammasi bekor. O'lasanu o‘chasan. Xullas,
gap adabiyotga kirishda emas, adabiyotda qolishda. Bunda vaqt va
ma'rifatli o‘quvchidan o‘zga hech kim va hech narsa hakamlik qilolmaydi. * * * Umumiy
rag‘batlarga kelsak, hozir bu borada taqchillik seziladi. Eski
zamonlarni qo‘msaydigan odamlar davlatning adabiyotga rag‘bati
sustligidan, o‘zlarining iborasi bilan aytganda, "muayyan adabiy
siyosat" yo‘qligidan noliydi. Lekin ming-ming yillik tarix davomida
davlat haqiqiy adabiyotga rag‘bat ko‘rsatmagan, u adabiyotni faqat
boshqarishga intilgan va tuzukkina boshqargan ham. Davlat yetaklagan
adabiyotda maddohlikdan o‘zga barcha janrlar tanazzulga yuz tutadi. * * * Jamiyatning
adabiyotga rag‘bati haqida gapirsak, ha, uning susaygani rost. Kitob
o‘qimaslik bo‘yicha dunyoning peshqadam mamlakatlari - Amerikaga,
Angliyaga va hokazo davlatlarga yetay deb qoldik. Albatta, buning
ob'ektiv sabablari bor. Olimlar texnikaviy inqilob, axborot inqilobi va
odamni san'atdan chalg‘itadigan yana ko‘plab narsalardan soatlab
ma'ruza o‘qishi mumkin, ammo ma'ruza bilan ahvolni o‘zgartirish qiyin,
dildagi hasrat ziyoda bo‘ladi, xolos. * * * Bilasiz,
zamon keskin o‘zgardi, yo‘nalish va marralar o‘zgardi, tug‘laru
shiorlarning rangi va aksar hollarda mazmuni ham o‘zgardi, "Ibrohimdan
qolg‘on ul eski do‘kon"da qad rostlab turgan butlar sindirildi, yangi
ma'budlar va yangi avliyolar xutbaga qo‘shildi. Tarixdan ma'lumki,
jamiyat qurumi o‘zgargan chog‘da ko‘pincha maddohlar va yallachilarning
kuni tug‘adi-yu, ozgina vijdoni bor yozuvchi va shoirlar dabdurustdan
gangib qoladi. Yangi davr va yangi munosabatlarni idrok etish, tugal
anglab olish uchun, umuman, eski zamon bilan vidolashuv uchun ancha
vaqt kerak bo‘ladi. * * * Odamninima'naviy
qiyofasini uning savod darajasi, ya'niki nechta kitob o‘qigani bilan
belgila nojoizday tuyuladi. Albatta, adabiyotdan, san'atdan ommaviy
savod qanchalik baland bo‘lsa, jamiyatning ma'naviy qiyofasi ham shunga
yarasha bo‘ladi. Biroq hammamiz bilamizki, kitob o‘qimasdan yoki kino
ko‘rmasdan ham yaxshi odam bo‘lish mumkin. Odatda sizu biz nazarga
ilmaydigan, besavod deb hisoblaydigan, ammo dunyoni faylasufona idrok
etishga qodir didli-farosatli podachi yoki mirob, duradgor yoki
temirchilarni qayga qo‘yamiz? Demak,
dunyoda harfni harfga urib o‘qish, harfni harfga ulab yozishdan boshqa,
minglab darslik va risolalarda bitilgan ma'lumotlardan o‘zga haqiqatlar
ham ko‘p! * * * To‘g‘risini aytsam, nazarda tutilmish "zamon boyvachchalari" mening zavqimni keltiradi. Ular juda epchil, juda g‘ayratli. Sizu
biz mudrab mahalla to‘yxonasiga borib kelgunimizcha, ular Mag‘ribu
Mashriqni ikki marta kezib chiqishi, milyon-milyon pul topishi mumkin.
Ba'zilari yo‘l-yo‘lakay haj qilib olishga ham ulguradi (ham ziyorat,
ham tijorat!). Albatta, tujjorning taqvosi o‘ta nisbiy gap. U orttirgan
savoblar vaqti-vaqti bilan "kuyib" turadi. Lekin boyvachcha noumid
bo‘lmaydi, masjidga katta bir gilam, imomga yuz do‘llar hadya qiladi,
bu bilan ham ko‘ngli taskin topmasa, yangi haj mavsumidan yarim yil
oldin (ya'niki - arzon narxda!) Jidda shahriga yana bitta chipta olib
qo‘yadi. * * * Bugun turli
arzonbaho ishqiy yoki detektiv sarguzashtlarning bozori chaqqon.
Qo‘shiqqa o‘xshatib aytsa bo‘ladigan she'rnamo matohlarning ham ketishi
yaxshi. Lekin, afsuski, shoirlar she'r yetkazib berolmayapti, shu
sabab, yallachilarning o‘zi "she'r" ijod qilyapti. Didsiz, saviyasiz,
"millati"ning tayini yo‘q "badiiy" filmlar (rahmatli Rauf Parfi "badiiy
pul" deb ataydigan narsalar) ham ko‘payib ketgan. «Bozor san'ati»
deganda, birinchi navbatda, ana shunaqa filmlar va bayram sahnalarida
qarsillatib aytiladigan yangroq ashulalar esga tushadi. Kattayu kichik
ekranlarni, chop etilayotgan kitoblar sahifasini arzonchi shoir va
yozuvchilar, yoppasiga "xushovoz" yallachilar egalladi. * * * Shaharning
qoq o‘rtasida, avtobekat peshtoqida kattakon shior osilib turibdi:
«MILLIY ISTIQLOL - XALQIMIZNING ASRIY ORZUSI!» Mustaqil bo‘lganimizdan
beri o‘tgan o‘n yetti yil bilan ishimiz yo‘q. Muhimi - «milliy» va
«istiqlol» degan so‘zlar. Shuni yozsak, saltanat sarvarlariga yoqamiz
deb o‘ylaymiz. * * * Zamon
ahlining umumiy savod va bilim darajasi keng ko‘lamli islohotlar va
aholining real daromadlariga mos ravishda tobora yuksalib borayotganini
zarracha inkor etmasdan, ming-ming taassuf bilan aytamizki, bugung‘i
ilg‘or jamiyatimiz xaridorbop brendlar (masalan, «O'zbegim» - muhtaram
usto-zimiz Erkin Vohidovning mashhur she'ri tufayli dunyo ko‘rgan
brend) ortidan ko‘r-ko‘rona quvib, goho me'yor tuyg‘usi, fahmu farosat
va kamtarlikni unutib qo‘yayotganday tuyuladi. * * * Maktablarda,
universitetlarda milliy mustaqillik g‘oyasidan saboq beramiz. Mantiqan
qarasak, bu g‘oya - ne-ne yuraklarni yondirgan muqaddas orzu! - o‘n
yetti yil burun amalga oshgan. Lekin negadir uning tarixga aylangisi
yo‘q - minbardan minbarga ko‘chib yuribdi. O', birodarlar,
milliy mustaqillikka allaqachon erishib bo‘lganmiz. Endi uni tinch
qo‘yaylik, endi farzandlarimizga navbatdagi buyuk va dolzarb g‘oya -
milliy taraqqiyot g‘oyasidan, ma'naviy va iqtisodiy taraqqiyot
mavzularidan odam tushunadigan tilda saboq beraylik, deb aytish fursati
kel-madimi?! * * * Adabiyotning
saviyasi eng yaxshi asarlarning badiiy qiymati bilan o‘lchanadi. Bugun
saviya tugul, yangi asarning o‘zi yo‘q hisobi. Yaxshi she'rlar, yaxshi
tadqiqotlar (tabiiyki, ko‘proq tarixiy mavzuda) chiqyapti. Yaxshi nasr
esa o‘ta kamyob. Shu sabab, milliy adabiyotimiz o‘tgan asr oxirida
erishgan g‘animat bir saviyada mahkam turibdi, deb aytgan ma'qulroq
ko‘rinadi. * * * Yana
o‘tgan asr oxiriga qaytishga to‘g‘ri kelyapti. "Dolzarb" mavzularda
yozilgan, ya'niki tuzumga maddohlikdan iborat har qanday kitobning umri
qisqa. Bunday asarlarning unutilishi uchun maqtalgan muayyan tuzum
yakson bo‘lishi shart emas. O'tmish tuzumda, sotsializm sharoitida
yozilgan go‘zal kitoblar ham borki, bugun ularga mafkuraviy boykot
e'lon qilish kaltabinlik bo‘ladi. Ochiqdan-ochiq, uyat-andishani unutib
maddohlik qilgan yozuvchilarimizning fojiasi juda katta bo‘ldi. * * * Bugunga
kelib eski zamon zayliga boqib yozgan yozuvchi va shoirlarning
ko‘pchiligi dunyodan o‘tib ketdi va adabiyot maydonini yangi zamon
shunqorlari egalladi. * * * Yozgan
bo‘sh va sayoz narsalarimdan pushaymon qilgan paytlarim ko‘p bo‘lgan.
Nedir qutqu ta'siriga berilib, ayrim yaxshi odamlar haqida badbinlik
bilan o‘ylaganim yoki yozganimni eslab uyalaman. Jamiyat ravnaqi
haqidagi orzularimizni real haqiqatga yo‘yib yurgan chog‘larimizni
xotirlash ham xiyla azobli. * * * Kitob
yaxshi bo‘lsa, uni o‘qiydigan odam topiladi. Adabiyotning aybi, balki,
yangi va yaxshi kitoblarning kamligidadir. Bugungi kitobxonning
ko‘nglida nima borligini men shaxsan yaxshi bilmayman. Umuman,
mavzu, qahramonga munosabat va tasvir usullarini muayyan bir
qolip-andozaga solib bo‘lmaydi. Adabiyot turli liboslarga burkanishi
mumkin, lekin mavzu - abadiy, ya'niki: oq - qora, yaxshi - yomon, boy -
kambag‘al, adolat - zulm va hokazo. Hech narsa o‘zgarmagan va endi ham
o‘zgarmaydi. Har bir tuzum mangu mavzular o‘ynalayotgan sahnaga
yangicha dekoratsiyalar qurishi mumkin, xolos. Sahnada o‘ynayotgan
(aniqrog‘i - yashayotgan) aktyorlar o‘zgarishi tabiiy, ammo syujet
o‘sha-o‘sha eskiligicha qolaveradi. * * * Men
bugun ham, bundan yigirma-o‘ttiz yil oldindagiday - siyosiy va
mafkuraviy qoliplarga moslashmasdan rost gapni yozish tarafdoriman. * * * Mas'ul
lavozimlarda xizmat qilgan chog‘imda yozuvchilikdan ancha uzoqlashdim,
to‘g‘ri, lekin adabiyotdan uzilganim yo‘q. Ul dargoh kutubxonasida
yangi kitoblar, yangi adabiy jurnallar juda ko‘p, binobarin, bor
savodni yanada oshirish imkoniyati ham yetarli edi... Juda ko‘p
voqealarni, juda ko‘p odamlarni ko‘rdimki, har biri bitta asarga
qahramon bo‘lsa arziydi. Ayniqsa, mansabdor kishilar xarakterini,
ularning turlanishu tovlanishlarini kuzatish maroqli edi. * * * Orttirgan
hikmatim shuki, bir muddat siyosatga aralashib, keyin chetga chiqqan
odam "men toza edim" deb aytsa, unga ishonmaslik kerak. Yutqiziq - mansabga uchib boy berilgan o‘n besh-yigirma yillik yozuvchi umri. Yutuq - boy berilgan umr davomida ko‘rgan-bilgan narsalarni endi yozilajak narsalarga o‘rish yoki arqoq qilib olish imkoni
|