Main » 2009»Март»14 » Musulmon jamiyatlarini nopok siyosat qiynamoqda
Musulmon jamiyatlarini nopok siyosat qiynamoqda
13.43
Musulmon jamiyatlarini nopok siyosat qiynamoqda
Navbahor Imamova
Musulmon
jamiyatlarida o’tkazilgan ommaviy so’rovlar shundan dalolat beradiki, aksariyat
xalqlar iqtisodiy nochorlik, imkoniyatsizlik, qolaversa siyosiy-ijtimoiy
erkinliklar cheklanganidan aziyat chekmoqda.
Shu bois, deydi “Amerika Ovozi”
bilan muloqot qilgan mutaxassislar, G’arb davlatlari va jumladan Qo’shma
Shtatlar, islom dunyosi bilan aloqalarni yaxshilash uchun oddiy insonlar
dardiga quloq tutishi, muammo zaminida ularning e’tiqodi emas, nopok siyosat
yotganini anglashi kerak.
Islomshunos
olimlarning g’ashini keltiradigan masalalardan biri shuki G’arb bu din haqida
nafaqat noto’g’ri tasavvurga ega, balki barcha musulmonlarni bir “qozon”da
ko’radi. Nasroniylar bir-biridan farq qilganidek, musulmonlar ham turli
davlatlarda turlicha qarash va madaniyatga ega.
Jon
Espozito (John Esposito), jamiyatshunos olim, global izlanishlarga tayangan holda shuni
bildiradiki, bir-birini tushunmagan xalqlar aybni dinga ag’darmasdan, aloqa
qilish sirlarini o’rganishi kerak.
Dunyoda
bugun bir milliarddan ortiq musulmon bo’lsa, ularning har biri islom va zamon
haqida o’z tushunchasiga ega.
“Ularning barchasi, Amerika xavfsirayotganidek,
bu davlatdan nafratlanmaydi. AQSh xalqiga emas, uning siyosatiga qarshilik
kuchli xolos”, - deydi bu haqda kitob (Who Speaks for Islam? - Islom nomidan kim gapira oladi?) yozgan Jon Espozito.
Muammolar ortidagi sabablar
Markaziy
Osiyoda tadqiqot olib borgan, masjidlarni kezib, namozxon-u imomlar bilan
suhbatda bo’lgan Deyvid Montgomeri (David Montgomery), odamlar islomga o’zi istaganicha va
bilganicha amal qiladi, deydi.
“Amerika”,
- deydi u, “bu o’lka xalqlari bilan munosabatlarni kuchaytirmoqchi bo’lsa, o’z
obro’si yoki nufuzi emas, umumbashariy manfaatlarga urg’u berishi kerak”.
Odamlar
orasida yaxshi nom qozonish uchun, deydi olim, ularning dinidan kelib chiqqan
holda emas, ular yuzlashayotgan muammolar yechimi uchun “biz nima qila olamiz”?
degan ruhda siyosat yuritsin.
G’arb
matbuoti sahifalarida islom dunyosi qoloq, kambag’al, savodsiz va dunyoqarashi
tor; din va urf-odat bayrog’i ostida yashirinib, oldinga siljishga, amaliy
qadam tashlashga jur’at eta olmaydigan; shaxs manfaatlari, xususan xotin-qizlar
huquqlarini chetga surib, inson qobiliyati va salohiyatini cheklashga o’rgangan
jamiyatlar sifatida aks ettiriladi.
Musulmonlar orasida ham, g’arbliklar
orasida ham yuqoridagi ta’rifga qo’shiladigan va qo’shilmaydiganlar juda ko’p.
Ilm-ma’rifatli,
iymon va idrokli fuqarolar ko’paysin desangiz, avvalo maorif va ta’lim sifatini
oshirish kerak, deydi Jon Espozito. Musulmonlar ko’pchilikni tashkil etuvchi
Indoneziya, Hindiston, Bangladesh singari davlatlarda savodsizlik katta muammo.
Islom Markaziy Osiyoda madaniyat bilan qorishib ketgan
Tahlilchilar
nazarida Markaziy Osiyoda ko’pchilik o’zini musulmon farzandi deb bilsa-da,
islom haqida yetarlicha bilimga ega emas. Lekin bu borada ilmiy adabiyotlar bor,
o’quv dargohlari mavjud. Islom fan sifatida o’rgatiladi.
AQShning
Emori Universitetida (Emory University) din va tinchlikdan dars beruvchi Deyvid Montgomeri
fikricha masjid, diniy tashkilotlar va ulamolar jamiyatning bir qismi. Odamlar
og’irini yengil qilayotgan bo’lishi ham mumkin. Ular siyosiy kuchga
aylanmasligi, davlat o’rnini bosishga urinmasligi lozim.
Buning oldini olish
uchun esa hukumat xalqqa xizmat qilishi kerak, toki davlat idoralari
muammolarni hal qila bilsin.
Masalan, deydi Deyvid Montgomeri, O’zbekiston va Qirg’izistonda
imomlar suv talashgan odamlarning orasida vositachilik qiladi. Vaholanki, suv
yetishmovchiligini hal etish hokimiyatda o’tirganlarning vazifasi.
Kommunizm
davrida islomga ochiq amal qila olmagan Markaziy Osiyoda, deydi Deyvid
Montgomeri, milliy an’ana va udumlar diniy qadriyatlar bilan qorishib ketgan. E’tiqod
har qanday jamiyatda ruhiy malham sifatida ko’riladi.
"Farg'ona vodiysi ekstremizm o'chog'i emas"
Aholisi zich va uch mamlakat
oralig’ida joylashgan Farg’ona vodiysi, xalqaro maydonda ko’pincha diniy
radikalizm o’chog’i deya tilga olinadi.
Vodiy hayotini yaqindan o’rgangan
Deyvid Montgomeri bu ta’rifni tubdan rad etadi. Mintaqa aholisi iqtisodiy
jihatdan qiynalayotganini ko’ra bila turib, bu vaziyatdan o’z shaxsiy
manfaatlari uchun foydalanishga harakat qilayotgan kuchlarni ro’kach qilgan
holda, butun mintaqani qoralash mantiqqa sig’maydi, deydi Montgomeri.
Hukumat,
deydi u, ijtimoiy-iqtisodiy muammolar bo’lmasin desa, islohotlarga zo’r bersin.
Islomiy terrorizm?
“Islomiy
terrorizm” terminiga qarshilik tobora kuchayib bormoqda.
Deyvid Montgomeri
fikricha terrorizm, ektremizm va zo’ravonlik din yoki millat tanlamas ekan, yuqoridagi iboraga ham o’rin yo’q.
Bu ibora musulmonlardan
xavfsirashga o’rgatadi xolos va bundan hech kim naf ko’rmaydi, deydi u.
Olim
Amerikaning navbatdagi prezidenti Barak Obamaga shunday maslahat beradi: biror
xalq bilan, xususan O’zbekiston va qo’shni davlatlar bilan aloqa qilganda, xoh
hukumat, xoh fuqarolar bo’lsin, oshkora ish tuting. Niyat ezgu ekanini
isbotlang.
Sayyora
aholisining 20 foizini tashkil etuvchi musulmonlarning aksariyati, so’rovlar
o’tkazilganda, o’z rahbarlarini irodasizlikda ayblagan, siyosiy-ijtimoiy
illatlardan noligan. Markaziy Osiyo ham bundan mustasno emas.
Views: 1777 | Added by: himoyachi | Rating: 5.0/1 |